نظر شما درمورد استفاده از اسید های آلی چیست؟ یکی از دوستان من هر هفته از این اسیدها استفاده می کند مخصوصا از سرکه سیب آیا این مشکلی بوجود نمی آورد؟جواب: اسید های آلی خالص(رقیق نشده) مانند اسید سیتریک، اسید استیک و اسید لاکتیک دفع کننده های بسیار خوبی برای عوامل بیماری زا می باشند. ولی استفاده از آنها بسیار خطرناک می باشد و این مواد خاصیت خورندگی بافت ها را دارند و نباید به صورت خالص مصرف شوند. اما من استفاده از سرکه سیب را پیشنهاد می کنم که نه برای کبوتر و نه محیط اطراف آن مضر نیست و در بدن کبوتر می تواند مانند یک منبع اسید های آلی وعناصر کمیاب عمل کند.سرکه سیب  واقعی یک منبع طبیعی می باشد بشرطی که کاملا طبیعی درست شود. سرکه سیب یک سیستم دفاعی قوی می باشد، بشرطی که از راه طبیعی و در محیط طبیعی بوجود آید وسیب آن از کودهای صنعتی  تغذیه نشده باشد. سرکه سیب منبع غنی اسیدهای آلی است. اسید های آلی برای هضم غذا و نفوذ پذیری آب به داخل غذا بسیار مفید می باشند و در نتیجه برای جلوگیر ازبوجود آمدن بیماری های ناشی ازخوردن دانه های سخت هضم، بسیار مفید می باشد.آب آلوده مهمترین راه سرایت عوامل بیماری زا از یک کبوتر به کبوتر دیگر است. عوامل بیماری زای موجود در بینی یا حفره های دهان وارد آب می شوند و توسط کبوتر دیگر نوشیده می شود. محیط اسیدی بهترین را جلوگیری از انتشار کلی باکترها(coli bacteria)

و سالمونلا(salmonellas) می باشد. محیط های قلیای بهترین محیط رشد و تکثیر پاتوژن ها می باشد. سرکه سیب بهترین ماده برای جلوگیری از تکثیر سالمونلا در آب و محدود کننده فعالیت عوامل بیماری زا در روده می باشد. اسیدی کردن آب آشامیدنی کبوتر بهترین راه صرفه جویی اقتصادی و ایجاد زمینه عدم نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها(که نه تنها برای ساختار زیست محیطی مفید نیست، بلکه برای سلامتی بسیار مضر هستند) می باشد. ما برای ضد عفونی کردن اشیا و جای پرندگان می توانیم از سرکه سیب استفاده کنیم.آب آهک برای ضدعفونی کردن مناسب نیست چون : اولا اثر آن بر روی پاتوژن بسیار کم است و دوما بعد از مدتی سطح آغشته شده به آن خاصیت خود را از دست داده و یک محیط قلیایی ضعیف که بسیار برای کشت کلی باکتری و سالمونلا مناسب است بوجود می آید و همانطور که گفته شد این عوامل در محیط های اسیدی بسیار سریع از بین می روند. بنا براین دلایل، استفاده از سرکه سیب در آب آشامیدنی و اسپری کردن مقداری از آن در محیط لانه، موثرترین و کم هزینه ترین راه جلوگیری از بیماری ها می باشد.مبتنی بر تحقیقات، سرکه سیب می تواند زندگی را طولانی سازد. عده ایی به این نتیجه

رسیده اند که در شرایط گرم سرعت تنفس افزایش می یابد. کبوتر با دهان و بینی باز تنفس می کند. در این شرایط دی اکسید کربن بیشتری از خون دفع می شود و این سبب پایین آمدن اسیدیته خون و بالا رفتن حالت قلیای آن می شود. این وضعیت باعث بهم ریختگی،سرگیجه و تهوع می شود و در شرایط حاد منجر به مرگ می شود. لذا ما انسان ها در شرایط آب و هوایی خیلی گرم برای جلوگیری از بوجود آمدن این شرایط اقدام به بالا بردن اسیدیته(میزان اسیدی بودن) خون خود با خوردن آبلیمو می کنیم. پس با دادن سرکه سیب  به کبوترانمان می توانیم جان آنها را نیز نجات دهیم. به عنوان نکته تکمیلی بیان می کنم که این پروسه مهلک ذکر شده در بند قبل در سیستم گوارشی در فصول گرم نیز اتفاق می افتد. گرما یک محرک قوی می باشد، ولی برای هضم کردن و اعضای مرتبط با آن مانند مجاری داخل پوست اندام گوارشی و ریه بسیار مضر می باشد. پس در هوای گرم، سوختن غذا کاهش می یابد و این یعنی که باکتریهای مفید روده در در حالت توازن نیستند و در نتیجه اسید مورد نیاز توسط آنها کاهش یافته است و این به معنی کم شدن خاصیت اسیدی محیط دستگاه گوارشی می باشد و در نتیجه  بالا رفتن خاصیت قلیای خون را در بر خواهد داشت که برای زنده ماندن بسیار تهدید آمیز است. پس با وارد کردن مقداری اسید(که منظور سرکه سیب است) به سیستم گوارشی می توان این نسبت PH خون را تنظیم کرد. استرس ناشی از گرما منجر به ضعف سیستم گوارشی می شود و این به معنی بوجود آوردن شرایط بسیار خوب برای عامل بیماری زای سالمونلا در روده می باشد.با این تفاسیردر مناطق گرم شانس ظهور بیماری مهلک پاراتیفوئید بسیار زیاد است. پس با اسیدی کردن آب آشامیدنی  توسط سرکه سیب می توان از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری کرد.مانند هر چیز دیگری مصرف زیاد سرکه سیب اثرات مضری دارد. مصرف مقدار

زیاد آن به باکتری های مفید داخل روده آسیب می رساند، باعث دفع کلسیم از بدن می شود. برای تهیه محلول 5% سرکه،  4 تا 8 سی سی از آن را در یک لیتر آب حل کنید و 1 تا 3 بار در هفته استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده بیشتر داشتید مانند فصول خیلی گرم، محلول با درصد پایین تر را آماده کنید و دفعات ارائه آن را بالا ببرید. برای ضد عفونی از محلول غلیظ تر استفاده کنید و برای چلوگیری از استشمام بوی تیز آن محیط را در معرض جریان هوا قرار دهید.

تذکر مهم:بعضی از کبوتر داران آب آشامیدنی را با هیدرو کلرید سدیم دعفونی می کنند(1عدد قرص هیدرو کلرید در 5 لیتر آب). اما این از یک نقطه نظر قابل تامل است. همانطور که گفته شد سالمونلا که عامل بوجود آمدن پاراتیفوئید می باشد در محیط قلیای رشد می کند. هیدرو کلرید و یا مواد مشتق شده از آن به مقدار بسیار کمی در محیط های آبی، خاصیت قلیای از خود نشان می دهند. پس برای دوری از هر گونه نقطه مشکوک بهترا ست از اسید های آلی و سرکه استفاده نمود.نکته دیگر اینکه بعضی اشخاص برای راحتی کار و کارآمدی بهتر، از آبخوری های فلزی استفاده می کنند. با ریختن سرکه سیب در این نوع آبخوری ها یون فلز در آب آزاد می شود و این می تواند برای پرنده مضر باشد برای مثال اگر یون مس آزاد شود برای کبد بسیار مضر است. پس اگر اصرار به استفاده از آبخوی فلزی دارید حتما از جنس روی باشد و در حالت ایده آل از ظروف لعابی استفاده کنید.( این نکته را خودم به این قسمت اضافه کنم اگر انروکین را در آبخوری می خواهید اضافه کنید حتما آبخوری باید از جنس استیل باشد چون با لعاب و پلاستیک واکنش می هد).ترجمه شده از کتاب کبوتر نوشته دکتر تالابر.