LINCOCIN

 دسته داروئی:

آنتی بیوتیک

اشکال داروئی:

Water Soluble Powder: Lincomycin HCl 40%

برای کسب اطلاعات به داوری LINCOMYCIN مراجعه شود.

 موارد مصرف:

از این دارو برای درمان موضعی درماتیت انگشتی در گاو استفاده می­شود. در دام مبتلا به درماتیت انگشتی حیوان مدام پابه پا می­شود. در این عارضه ابتدا زخمی در شیار بین پاشته ایجاد شده که می­تواند پیشرفت کرده و منجر به مشکلات بعدی شود. وقتی بعد از مدتی عفونت پیشرفت کرد گاو مبتلا دچار لنگش شده و اشتها و تولید شیر آن کاهش می­یابد. برای کسب آگاهی بیشتر در مورد مصرف این دارو در طیور به داروی Lincomycin مراجعه شود.

 مقدار و روش مصرف:

یک بسته 150 گرمی لینکوسین 40% را در 100 لیتر آب (600 میلی­گرم لینکومایسین در لیتر آب) حل نموده و به صورت اسپری موضعی مورد استفاده قرار گیرد. قبل از مصرف از تمیز بودن موضع عمل اطمینان حاصل شود. زخم به طور کامل با محلول آبی حاوی 600 میلی­گرم لینکومایسین در لیتر شسته شود. درمان با استفاده از اسپری باید 2ـ1 روز ادامه یابد. هر روز باید محلول تازه تهیه شود. طول مدت درمان 8 روز می­باشد.

 طیور: یک بسته 150 گرمی پودر لینکومایسین را در 2000 لیتر آب آشامیدنی طیور حل کنید یا اینکه یک قاشق (حدود g5/8) پودر را در 120 لیتر آب حل نمایید (براین اساس محلول حاوی حدود mg30 لینکومایسین در هر لیتر آب آشامیدنی یا حدود mg/kg5). درمان ممکن است به مدت 7 روز ادامه یابد.

  

LINCOMYCIN+SPECTIONOMYCIN

 دسته داروئی:

آنتی بیوتیک.

اشکال داروئی:

Solution for injection:

Lincomycin 50mg/ml+Spectinomycin 100mg/ml

Water Soluble Powder:

Lincomycin 33.3%Spectinomycin 66.7%

 مکانیسم اثر:

لینکومایسین از گروه آنتی بیوتیکهای لینکوز آمیدی می­باشد که خاصیت باکتریواستاتیکی دارد. این دارو به محل S50 ریبوزوم باکتریها متصل شده و سبب مهار ساخت پروتئین می­شد. محل اتصال این آنتی­بیوتیک به ریبوزوم در نزدیکی جایگاه اتصال کلرامفنیکل و اریترومایسین بوده و احتمالاً قسمتی از جایگاه برای اتصال این آنتی­بیوتیک­ها مشترک می­باشد که این موضوع می­تواند نمایانگر چگونگی اثر آنتاگونیستی بین لینکومایسین بوده و احتمالاً قسمتی از جایگاه برای اتصال این آنتی­بیوتیک­ها مشترک می­باشد که این موضوع می­تواند نمایانگر چگونگی اثر آنتاگونیستی بین لینکومایسین و اریترومایسین باشد و علت ایجاد مقاومت به این دارو ناشی از عدم توانایی اتصال این آنتی­بیوتیک به ریبوزوم می­باشد. اسپکتینومایسین از گروه آنتی­بیوتیکهای آمینوسیکلیتون می­باشد. این آنتی بیوتیک از طریق اتصال به محل S30 ریبوزوم باکتری مانع از سنتز پروتئین می­شود. تجزیه آزمایشگاهی نشانگر این است که مصرف توأم این دو آنتی بیوتیک تأثیری به مراتب بیشتر از مجموعه اثر آنها در حالت جداگانه به روی گونه­های مایکوپلاسما و باکتریها دارد.

 فارماکوکینتیک:

در تجویز خوراکی، لینکومایسین به راحتی و به سرعت از دستگاه گوارش حیوان جذب می­شود ولی این جذب کافی نمی­باشد. بخصوص در مصرف همزمان با غذ یا کائولن مقدار جذب گوارشی این آنتی­بیوتیک کاهش می­یابد. جذب لینکومایسین هنگام تزریق داخل عضلانی کامل است. در بیشتر حیوانات حداکثر سطح سرمی دارو از طریق خوراکی پس از 60 دقیقه و در تجویز داخل عضلانی پس از 6ـ4 ساعت به دست می­آید.

نیمه عمر دارو در تجویز خوراکی یا عضلانی 6ـ4 ساعت می­باشد. این آنتی­بیوتیک بطور وسیع در بدن منتشر می­شود و غلظت آن در اکثر بافت­ها از جمله استخوان­ها به میزان بالا و مناسب می­رسد. بیشترین غلظت در کبد و کلیه­ها میباشد در حالی که غلظت در مایع مغزی ـ نخاعی بسیار کم می­باشد. قسمتی از لینکومایسین در کبد متابولیزه می­شود ولی بیشتر آن از طریق صفرا، مدفوع و ادرار بدون تغییر دفع می­شود. در طیور 7 روز پس از مصرف خوراکی، این آنتی­بیوتیک به اشکال زیر از بدن حیوان دفع می­شود:

حدود 80 درصد لینکومایسین بدون تغییر، 10 درصد به صورت سولفوکساید لینکومایسن و 5 درصد به صورت –N متیل لینکومایسین.

در سگ نشان داده شده است که در مصرف خوراکی لینکومایسین، 77 درصد دارو از راه مدفوع و 14 درصد آن از طریق ادرار دفع می­شود. ولی تزریق عضلانی لینکومایسین مقدار دفع مدفوعی را به 38 درصد و مقدار دفع ادراری را به 49 درصد می­رساند.

 موارد مصرف:

این دارو برای درمان عفونت­های ناشی از میکروارگانیسم­های حساس به لینکومایسین و یا اسپکتیونومایسین (مانند گرم مثبت­هایی چون استافیلوکوک، استرپتوکوک­های بتاهمولیتیک و گونه­های مایکوپلاسما و برخی گرم منفی­ها) در گوساله شیرخوار، گوسفند و بز، مرغ و بوقلمون، سگ و گربه بکار می­رود.

گوسفند و بز: عفونت­های اولیه و ثانویه دستگاه تنفسی ناشی از مایکوپلاسما­ها  اجرام میکروبی حساس به لینکومایسین و اسپکتینومایسین، پنومونی و پلوروپنومونی واگیر و درمان عفونت سم (Foot rot) ناشی از باکتریوئیدس نودوزوس و آگالاکسی گوسفند.

مرغ و بوقلمون: پیشگیری و درمان مایکوپلاسموز یا عفونت مزمن تنفسی (CRD) و CRD COMPLEX همچنین برای درمان و برای طیور و عفونت­های استافیلوکوکی و بیماری آریزونا در جوجه و بوقلمون.

گوساله شیرخوار (قبل از شروع نشخوار): درمان عفونتهای تنفسی ـ گوارشی (پنوموآنتریت گوساله­های شیرخوار) ناشی از اجرام حساس به این دارو.

گربه: درمان عفونتهای ادراری و قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس، عفونتهای موضعی و عفونتهای ثانویه باکتریایی.

سگ: درمان عفونتهای تنفسی (مانند پنومونی، فارنژیت، لارنژیت و برونشیت)، پوستی، مجاری ادراری و تناسلی (مانند متریت و عفونت مثانه) و عفونتهای ثانویه.

 مقدار و روش مصرف:

محلول تزریفی:

گوسفند و بز: ml1 به ازاء هر 10 کیلوگرم وزن دام به صورت تزریق داخل عضلانی یکبار در روز به مدت 3 روز متوالی.

مرغ و بوقلمون: ml1/0 به ازاء هر 5/0 کیلوگرم وزن طیور، به صورت تزریق زیر جلدی یکبار در روز و به مدت 3 روز متوالی.

 گوساله شیرخوار: ml1 به ازاء هر 5 کیلوگرم وزن بدن، به صورت داخل عضلانی. درمان می­تواند به فواصل 24ـ12 ساعت و تا 12 روز ادامه یابد.

 پودر محلول در آب:

ـ برای پیشگیری CRD و CRD COMPLEX محتویات یک بسته (150 گرم) را در 200 لیتر آب آشامیدنی طیور حل کرده و برای 5ـ3 روز اول زندگی در اختیار جوجه­ها قرار داده شود. این مقدار دارو باید در سن 4 هفتگی و یا بعد از واکسیناسیون و بروز استرس به مدت 2ـ1 روز در اختیار جوجه­ها قرار گیرد.

ـ برای درمان CRD و CRD COMPLEX محتویات یک پاکت را در 200 لیتر آب آشامیدنی طیور حل نموده و به مدت 7ـ5 روز در اختیار جوجه­ها داده شود.

ـ برای درمان سینوویت عفونی طیور ناشی از M.Synoviae محتویات یک بست ار در 400 لیتر آب حل نموده و به مدت 5ـ3 روز در اختیار طیور داده شود.

 موارد منع مصرف:

ـ در حیوانات حساس به دارو استفاده شود.

ـ مصرف این دارو در تک سمی­ها ممکن است باعث بروز کولیت شود.

ـ مصرف خوراکی لینکومایسین در نشخوارکنندگان بالغ، خرگوش و خوکچه توصیه نمی­شود.

 تداخل داروئی:

ـ لینکومایسین با سولفات کانامایسین و نووبیوسین سدیم ناسازگار است.

ـ محلول هیدروکلراید لینکوماسین با بنزیل پنی­سیلین و فنی­توئین سدیم ایجاد رسوب می­کند.

ـ ماکرولیدها و کلرامفنیکل با لینکوزآمیدها اثر آنتاگونیسم دارند، بنابراین نباید به طور همزمان مصرف شوند.

ـ ماکرولیدها و کلرامفنیکل با لینکوزآمیدها اثر آنتاگونیسم دارند، بنابراین نباید به طور همزمان مصرف شوند.

ـ مصرف همزمان لینکوزآمیدهابا آمینوگلیکوزیدها، اسپکتینومایسین، مترونیدازول و تری متوپریم سولفامتوکسازل باعث افزایش اثر آنها می­شود.

 زمان پرهیز از مصرف:

ـ دامهای مداوا شده تا 14 روز پس از آخرین تزریق دارو نباید برای مصرف غذایی انسان کشتار شوند.

ـ شیر دامهای تحت درمان در طول درمان و تا 48 ساعت پس از آخرین تزریق دارو نباید به مصرف غذایی انسان برسد.

ـ در طیور: درمان می­بایستی 48 ساعت قبل از کشتار قطع شود. تخم مرغ­های تولیدی حداکثر تا 10 روز پس از آخرین  درمان نبایست مورد مصرف غذای انسان قرار گیرند.

 

 LINCONEOCIN

دسته داروئی:

آنتی بیوتیک داخل پستانی (برای گاوهای شیروار).

اشکال داروئی:

Composition per Syringe:

Lincomycin HCl: 350mg

Neomycin Sulfate: 150mg

Perdnisolon: 5mg

Base To: 5mg

 

مکانیسم اثر و فارماکوکینتیک

لینکومایسین آنتی بیوتیک از خانواده ماکرولیدها بوده و بیشترین تأثیر آن برروی باکتری­های گرم مثبت می­باشد. لینکومایسین در بافت پستان توزیع خوبی داشته و بطور اختصاصی با تحت واحد S50 ریبوزوم باکتریها باند شده و از سنتز پروتئین باکتریها ممانعت بعمل می­آورد. این دارو در کبد متابولیزه شده  از طریق ادرار و صفرا دفع می­گردد.

نئومایسین سولفات از آمینوگلیکوزیدهای سمی بوده و با اتصال به تحت واحد S30 ریبوزومهای باکتریهای گرم مثبت و گرم منفی مانع از سنتز پروتئین این باکتریها شده و همچنین با اختلال در دیواره سلولی باکتریها نقش باکتری سایدی (باکتری کشی) دارد.

 

 موارد مصرف:

برای درمان ورم پستان گاوهای شیری.

 

مقدار و روش مصرف:

متعاقب دوشیدن کارتیه مبتلا، آنرا ضدعفونی کرده شسته و خشک نمائید. سپس محتویات یک سرنگ (پماد پستانی) را به روش استریل وارد کارتیه نمائید. (با ماساژ دادن کارتیه به طرف بالا سعی نمائید دارو را وارد بافت پستان نمائید).

موارد منع مصرف:

در دوره خشکی گاوها استفاده نشود.

زمان پرهیز از مصرف:

شیر: 72 ساعت بعد از درمان.

گوشت: 7 روز بعد از درمان

 

 

 MASTIJETFORTE

دسته داروئی:

آنتی بیوتیک داخل پستانی (برای گاوهای شیروار).

اشکال داروئی:

8g Disposable Syringes

Contains: Tetracycline HCl: 200mg

Neomycin (base): 250mg

Bacitrcin: 2000IU

Prednisolone: 10mg

 

موارد مصرف:

ماستیجت فورت برای استفاده در گاوهای شیری ساخته شده و ترکیب آنتی بیوتیک­های استفاده شد در آن بر طیف وسیعی از باکتری­های مولد ورم پستان موثر است. پردنیزولون موجود در آن یک کورتیکوستروئید قوی است که با به حداقل رساندن واکنش التهابی شدید پستان، در درمان شکل بالینی نقش بسزائی دارد، این امر بویژه با دخالت باکتریهای آزاد کننده توکسین، وقوع حالت التهابی پستان را امری اجتناب ناپذیر خواهد ساخت. کنترل موثر ورم پستان کار ساده­ای نبوده و مستلزم توجه به عوامل بسیاری است که پنج عامل مهم عبارتند از:

ـ بازدید و نگهداری ماشین­های شیردوشی. ماشین­های ناکارآمد با آسیب رساندن به سرپستانک، زمینه ساز شیوع ورم پستان خواهند بود.

ـ درمان سریع موارد بالینی. زیرا دامهای آلوده باعث گسترش باکتریها خواهند بود.

ـ بهداشت خوب و شستشوی سر پستانک (Teat-dipping)، باعث محدودیت گسترش عفونت و کاهش فشار باکتریها خواهد بود.

ـ درمان دوره خشکی: ضمن درمان در دوره خشکی، عفونتهای تحت بالینی آشکار شده و شروع خوبی برای دوره شیرواری بعدی خواهد بود.

ـ درمان دوره خشکی: ضمن درمان در دوره خشکی، عفونت­های تحت بالینی آشکار شده و شروع خوبی برای دوره شیرواری بعدی خواهد بود.

ـ حذف گاوهایی که ورم پستان­های مکرر دارند. این گاوها خطر عمده­ای برای افراد گله به شمار می­روند.

 

مقدار و روش مصرف:

لازم است محتویات یک سرنگ در کارتیه آلوده بطور کامل تخلیه شود. تزریق دارو باید بلافاصله پس از تخلیه کامل پستان، تمیز و ضد عفونی کردن سر پستانک­ها انجام گیرد. در صورت نیز می­توان 24 ساعت بعد درمان را تکرار کرد.

 

زمان پرهیز از مصرف:

شیر دام در طول درمان و 72 ساعت بعد از آخرین بار مصرف (6بار شیردوشی) نباید به مصرف انسان برسد. همچنین شیر کارتیه­های سالم نیز در مدت درمان کارتیه­های آلوده و یا یک بار دوشیدن پس از آخرین دوز درمانی، نباید به مصرف انسان برسد.

 

 

MEGALON-M

دسته داروئی:

آنتی­بیوتیک داخل پستانی (برای گاوهای شیروار).

اشکال داروئی:

Diposable Syringes:

Contains: Erythromycin: 50mg

Trimethoprim: 50mg

 

مکانیسم اثر:

اریترومایسین از آنتی­بیوتیکهای ماکرولید بوده و با اتصال قابل برگشت به جزء ریبوزوم S50 از سنتز پروتئین باکتریها جلوگیری نموده و دارای اثر باکتریواستاتیک می­باشد ولی در غلظت­های بالا باکتریوسیدال نیز می­باشد.

تری متوپریم با مهار آنزیم دی هیدروفولات ردوکتاز مانع از تبدیل اسید دی­هیدروفولیک به اسید تتراهیدروفولیک می­شود، بنابراین باعث توقف بیوسنتز اسیدهای نوکلئیک و پروتئین باکتریها شده و موجب مرگ آنها می­شود.

 

موارد مصرف:

این دارو برای درمان اورام پستان ناشی از استرپتوکوک­ها و استافیلوکوک­ها و E.Coli در دوره شیرواری بکار می­رود.

 

مقدار و روش مصرف:

یک سرنگ برای هر کوارتر پستان مبتلا به عفونت تجویز شود. این عمل دوبار در روز و بعد از دوشش و ضدعفونی انجام گیرد. مدت درمان حداکثر 3 روز می­باشد.

 

موارد منع مصرف:

حساسیت در برابر اریترومایسین و تری متوپریم.

 

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت: 5 روز.

شیر: 3 روز برای کوارترهای درمان شده و یک روز برای سایر کوارترها.

 

 

 

MULTIMAST

دسته داروئی:

آنتی بیوتیک داخل پستانی (برای گاوهای شیروار).

اشکال داروئی:

4.5g Diposable Syringes: Contains:

Neomycin as Neomycin Sulphate BP: 250mg

Streptomycin as Streptomycin Sulphate BP: 250mg

Benzyl penicillin BP: 100,000IU

Oxy tetracycline Hydrochloride BP: 50mg

Prednisolone BP: 10mg

 

موارد مصرف:

این دارو حاوی چهار آنتی بیوتیک به همراه داروی ضد التهاب می­باشد که برای معالجه انواع عفونتهای پستانی حاد و مزمن در گاوهای شیری بکار می­رود. این دارو برروی اکثر میکروارگانیسم­های مولد ورم­های پستانی موثر می­باشد.

 

مقدار و روش مصرف:

به محض مشاهده علائم ورم پستان از طریق مجرای شیر پستانک آلوده محتویات انژکتور مولتی مست را در پستان گاو وارد نمائید. برای معالجه کامل هر پستانک آلوده معولاً سه پماد مولتی مست (در فواصل هر 12 ساعت یک عدد) باید مصرف شود. فواصل مصرف هر پماد نباید بیش از 12 ساعت باشد و قبل از مصرف پماد مولتی مست نسبت به تخلیه کامل پستان از شیر اقدام نمایید.

موارد منع مصرف:

ـ در دوره خشکی استفاده نشود.

ـ در دامهایی که به پنی­سیلین حساسیت دارند نباید استفاده شود.

 

 

 

AIVOLOSIN

دسته دارویی: آنتی بیوتیک

اشکال دارویی:

 Water soluble powder

مکانیسم اثر: آیولوزین آنتی بیوتیک جدیدی است که از تایلوزین مشتق شده و در واقع استیل ایزووالریل تایلوزین تارترات می­باشد. مکانیسم اثر آن مشابه تایلوزین است. با این امتیاز که دارای قدرت بیشتری بر ضد مایکوپلاسما­ها می­باشد.

 

موارد مصرف: از آیولوزین به منظور کنترل، پیشگیری و درمان بیماری مزمن تنفسی در طیور که توسط مایکو پلاسما سینوویه و مایکو پلاسما گالی سپتیکوم ایجاد میشو­د استفاده می­گردد. موارد مصرف این دارو بیشتر در مرغ، اردک و بوقلون می­باشد

 

مقدار و روش مصرف:

به منظور پیشگیری از آلودگی­های مایکوپلاسمایی در جوجه­ها، میزان 125/0 گرم در هر لیتر از آب آشامیدنی معادل 25 گرم داروی خالص در 200 لیتر برای 3 روز اول زندگی جوجه­ها تجویز می­شود.

به منظور درمان در آلودگی­های مایکوپلاسمایی نظیر مواردی که عامل بیماری­زا در برابر تایلوزین مقاومت نشان می­دهند 25/0 گرم در هر لیتر آب آشامیدنی معادل 50 گرم از داروی خالص در 200 لیتر و در موارد عفونتهای مزمن و کاملاً مقاوم می­توان از آیولوزین با اطمینان کامل به میزان 100گرم در 200 لیتر آب آشامیدنی استفاده نمود.

 

زمان پرهیز از مصرف:

 استفاده از کلیه فرآورده­های طیور در طول درمان و حتی تا 5 روز پس از آخرین تجویز ممنوع می­باشد.

 

 

Apramycin                                     

اشکال دارویی:

 Solution for injection 200m/ml

موارد مصرف: اثرضد باکتری­های گرم منفی این دارو، به خصوص در اشریشیاکولی و سالمونلا اثر دارد. همچنین از این دارو در عفونتهای ناشی از پروتئوس­ها، کلبسیلاها و ترپونماها استفاده میشود. کاربرد اصلی و بالینی آپرامایسین در کلی­باسیلوز و سالمونلوز در گوساله­ها

می­باشد.

مقدار و روش مصرف: مقدار 20 میلی­گرم به ازای هرکیلوگرم وزنی بدن 1 تا 2 بار در روز.

زمان پرهیز از مصرف: گوشت گاو، گوساله، و گوسفند و بز 35 روز، گوشت ماکیان 7 روزو تخم مرغ نباید مصرف شود.

 

 

Gentamicin

اشکال دارویی:

 Solution for Injection, 100mg/ml and 50mg/ml

 

موارد مصرف:

 برای درمان عفونتهای ناشی از سپودوموناها به همراه برخی آنتی بیوتیک­های موثرتر استفاده می­شود ، همانند تیکارسیلین، پلی میکسین و سفالوسپورین­های نسل سوم.

جنتامایسین برضد برخی استافیلوکوکها، استرپتوکوکها و کورنیه باکترها موثر است. از جنتامایسین به شکل موضعی در درمان عفونتهای چشمی، گوشی و مننژیت، بخصوص در مادیان­ها استفاده می­شود. در سگ و گربه، عفونتهای ادراری و عفونتهای تنفسی و پوستی با استفاده از جنتامایسین درمان می­شوند.

 

مقدار و روش مصرف:

تزریق 1 روز اول مقدار 20/1 میلی­لیتر به ازای هر 10 کیلوگرم وزن بدن داخل عضلانی هر 12 ساعت یک بار و روزهای بعد هر 24 ساعت یک بار به مدت 3 تا 5 روز.

داخل رحمی، مقدار 2000 میلی­گرم در 200 میلی­لیتر سرم فیزیولوژی.

داخل پستانی: در نشخوار کنندگان معمولاً 300 تا 500 میلی­گرم در مقداری سرم فیزیولوژی حل شده و داخل هر کارتیه پستان تزریق شود.

 

 

Kanamycin

 

اشکال دارویی:

Powder for Iinjection: kanamycin as sulfate 2 g/ vial + penicillin 2000000 IU/vial

 

مقدار مصرف:

در درمان عفونتهای ناشی از باکتریهای گرم منفی و استافیلوکوکوس اورئوس استفاده می­شود. کانامایسین در درمان اورام پستان، آندونتریت، کلی باسیلوز و پاستورلوز به کار می­رود. کانامایسین موضعی در درمان عفونتهای گوش نیز کاربرد دارد.

 

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت 3 روز

شیر 2 روز

 

 

 

 Neomycin

اشکال دارویی:

Water soluble Powder (as sulfate) 20%

Boluses: 450 mg

Ointment 1%

 

موارد مصرف:

نئومایسین: داروی مناسبی جهت درمان آنتریت ناشی از کلی فرم­ها، عفونتهای اداری ناشی از کلی­فرم­ها و عفونتهای پوست، گوش و چشم می­باشد. در ماکیان برای درمان سالمونلوز، کلی با سیلوز و عفونتهای استافیلوکوکی از نئومایسین استفاده می­شود.

 

مقدار و روش مصرف:

در سگ و گربه 2/5-10mg به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن هر 12 ساعت

در تک­سمی­ها مقدار 2گرم به ازای هر 450 kg از وزن بدن هر 12 ساعت به طور خوراکی

در نشخوار کنندگان : مقدار 10mg به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن هر 12 ساعت به صورت خوراکی

 

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت گاو، گوساله 30 روز، گوسفندو بره 20 روز، گوشت بوقلمون و مرغهای تخم گذار 14 روز و جوجه­های گوشتی 5 روز

شیر 3 روز

تخم مرغ 10 روز

 

 

Spectinomycin

اشکال دارویی:

 Solution for Injection Lincomycin 50mg/ml + Spectinomycin 100mg/ml

Water soluble Powder: Lincomycin 33.3%+ Spectinomycin 66.7%

 

مقدار و روش مصرف:

از این دارو در تمام حیوانات می­توان به میزان 20ـ10 میلی­گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن هر 24 ـ 12 ساعت برای 3 تا 5 روز به صورت تزریق داخل عضلانی استفاده کرد. به صورت خوراکی نیز در تمام حیوانات به میزان 10 تا 40 میلی­گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن یا 50 تا 200 گرم برای هر 1000 لیتر آب آشامیدنی استفاده نمود.

 

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت گاو و گوساله، گوسفند و بره 7 روز

ماکیان 3 روز

شیر 2 روزو تخم مرغ 10 روز

 

 

 Streptomycin

اشکال دارویی:

 Powder for injection (as sulfate): 1000 mg/vial

Powder for injection

1+1, 2+2, 3+3

به صورت ترکیب با پنی­سیلینها به ترتیب یک میلیون واحد الی سه میلیون واحد

 

مکانیسم اثر

این دارو بیشتر برارگانیزمهای گرم منفی موثر است اما در مقابل استرپتوکوکها و بی­هوازی­هابی تاثیر است. معمولاً از استرپتومایسین در درمان عفونتهای ناشی از کلی فرم­ها استفاده می­شود. در بعضی موارد از ترکیب استرپتومایسین با بنزیل پنی­سیلین به شکل داخل پستانی نیز استفاده می­شود.

از استرپتومایسین در برخی حالات بالینی زیر نیز استفاده می­شود.

عفونتهای بعد اززایمان،مننژیت،اورام پستان، فلگمون عفونتهای پوستی و عفونتهای زخم. عفونتهای ثانویه به بیماریهای ویروسی و عفونتهای نافی

 

مقدار و روش مصرف:

در اسب گاو، گوسفند، مقدار 5-10mg به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن هر 12 ساعت به صورت تزریقی داخل عضلانی به مدت 3 تا 5 روز

 

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت گاو، گوساله، گوسفند و بره  30 روز

گوشت ماکیان      4روز

شیر                   2روز

تخم مرغ              10 روز

 

 

Dihydro streptomycin

اشکال دارویی:

Solution for injection (as sulfate):250mg/ml

 

موارد مصرف:

در درمان عفونتهای موضعی و سیستمیک مانند عفونتهای ادراری و گوارشی، پوستی و عفونت زخم، استئوآرتریت اورام پستان، مننژیت، تراکئوبرونشیت و پنومونی ناشی از باسیلهای گرم منفی «مایکو باکتریاها» مایکوپلاسماها و استافیلوکوکوس اورئوس از این آنتی بیوتیک استفاده می­شود

 

از دی هیدرواسترپتومایسین در درمان اختصاصی لپتوسپیروز نیز استفاده می­شود.

 

 مقدار و روش مصرف:

 (همانند استرپتومایسین است)

زمان پرهیز از مصرف: نامشخص

 

 

 Avoparcin

سته دارویی آنتی­بیوتیک محرک رشد.

اشکال دارویی:

 Premix: 5% and 10%

3ـ مکانیسم اثر: آوپارسین بر باکتری­های گرم مثبت دستگاه گوارش تأثیر نموده و با ممانعت از رشد و تکثیر باکتری­های بیماریزای روده­ای مانع تحریک و تخریب سلول­های دیواره روده می­گردد. وجود باکتری­ها در روده ضایعاتی را در ساختمان و بنیاد سلول­های مخاطی آن ایجاد می­نماید که بدن باید به طور دائم این ضایعات سلولی را ترمیم و جبران نماید.

آوپارسین به میزان قابل ملاحظه­ای باکتری­های روده­ای را نابود ساخته، ضایعات سلولی را تقلیل داده و موجبات بهبود مصرف پروتئین و کاهش مصرف انرژی را فراهم می­سازد و در نتیجه تبدیل مواد غذایی بهتر انجام می­شود و رشد و اضافه وزن دام و طیور و همچنین قدرت شیردهی دام افزایش می­یابد.

 

4ـ فرماکوکینتیک:

آوپارسین آنتی بیوتیکی است که توسط استرپتوماینس کاندیدوس تولید می­گردد که در واقع یک گلیکوپپتید بوده و از طریق دستگاه گوارش جذب نمی­شود بنابراین تأثیر خود را بر فلور میکروبی دستگاه گوارش برجای می­گذارد و در نهایت پس از تجزیه دارو ،متابولیت­های حاصله از بدن دفع می­گردد.

 

موارد مصرف:

 آوپارسین در طیور و دامها جهت حصول برخی از نتایج ذیل مصرف می­گردد:

ـ افزایش سرعت رشد و بهبود تبدیل مواد غذایی در دام و طیور

ـافزایش تولید شیر در گاوهای شیری

ـ افزایش وزن بدن و کیفیت تخم­مرغ

ـ افزایش قدرت تولید گوشت و تخم­مرغ

ـ افزایش میزان باروری در تخم­مرغ­های نطفه­دار

 

مقدار و روش مصرف:

طیور: 5/7 تا 15 میلی­گرم به ازاء هر کیلوگرم غذای آماده شده که حدوداً معادل 150 تا 300گرم از آوپارسین 5% در یک تن غذا خواهد بود.

گاو شیری: 4 تا 10 میلی­گرم به ازای هر کیلوگرم غذای آماده شده که حدوداً معادل 80 تا 200 گرم از داروی 5% در یک تن غذا خواهد بود.

زمان پرهیز از مصرف: ندارد

 

 Bccitracin

 

دسته دارویی: آنتی بیوتیک

اشکال دارویی:

 Water soluble powder 5-10%

 

3ـ مکانیسم اثر: باسیتراسین از آنتی­بیوتیک­های پلی­پپتیدی می­باشد و همانند پنی­سیلین در ساختمان سلولی خود دارای حلقه تیازولیدین است. باسیتراسین مانع از تشکیل دیواره سلولی می­شود و این اثر را با تداخل و جلوگیری از برخی واکنش­های فسفریلاسیون که هنگام تشکیل پپتید و گلیکان دیواره به انجام می­رسد اعمال می­کند. عدم تشکیل دیواره سلولی در باکتری­ها به علت نفوذ آب به داخل سلول باعث مرگ باکتری می­شود.

 

4ـ فارماکوکنیتیک

 

جذب باسیتراسین از طریق روده، پوست، زخم­ها، غشاهای مخاطی، پرده جنب، مایع مفصلی و همچنین از راه استنشاق محدود است. بنابراین در عفونت­های سیستمیک باید این آنتی­بیوتیک را از راه تزریقی تجویز نمود.

با این وجود به علت سمیت زیاد این دارو بر کلیه­ها، این روش نیز مجاز نمی­باشد. پس از تزریق عضلانی، جذب دارو تقریباً به خوبی صورت گرفته، به شکل وسیع در تمام بدن انتشار می­یابد و در نهایت از طریق پالایش گلومرولی وارد ادرار می­شود.

موارد مصرف: از باسیتراسین در مواردی که ارگانیزم­ها نسبت به پنی­سیلین مقاوم شده­اند استفاده می­شود به علت اینکه مقاومت نسبت به باسیتراسین به ندرت ایجاد می­شود. طیف اثر این­ آنتی بیوتیک محدود می­باشد.

از انواع باسیتراسین خوراکی در گونه­های مختلف حیوانی به صورت افزودنی به غذا و برای تسریع رشد استفاده می­شود. استفاده موضعی از باسیتراسین، در عفونتهای گوش، چشم و پوست کاربرد دارد.

مقدار و روش مصرف: در موارد بروز استرس مقدار 000/120 تا 000/480 واحد بین­المللی در حدد 30 تا 120گرم از باسیتراسین 10 درصد برای مدت­ 4 تا 5 روز در 100 لیتر آب آشامیدنی.

ـ جهت تسریع برگشت به حالت عادی پس از ابتلا، به کوکسیدیوز لازم است مقدار 000/240 واحد بین­المللی (600 گرم از باسیتراسین 10 درصد)در100 لیتر آب

زمان پرهیز از مصرف: ندارد

 

 

Ceftiofur Sodium

دسته دارویی: آنتی­بیوتیک

اشکال دارویی:

Solution for Injection: 50mg/ml –

Sterile Powder 1g and 4g Vials –

 

مکانیسم اثر: سفتی فور از گروه سفالوسپرین­ها است. سفالوسپرین­ها از طریق غیرفعال نمودن آنزیم ترانس پپتیداز در سنتز دیواره سلولی اختلال ایجاد می­کنند. سفالوسپورین­ها علیه اکثر کوکسیهای گرم مثبت و بعضی از باکتری های گرم منفی نظیر E.Coli، کلبسیلا موثرند. به این ترتیب که به پروتئین­هایی که محل اتصال پنی­سیلین بوده و در غشاء سیتوپلاسمی باکتری وجود دارند، پیوند یافته و احتمالاً با آسیلاسیون آنزیمهای ترانس پپتیداز متصل به غشاء ساخت دیواره سلولی باکتری را مهار می­کنند. این اثر مانع از اتصال متقاطع زنجیرهای پپتید و گلیکان که برای قدرت و استحکام دیواره سلولی ضروری است، می­شود. همچنین تقسیم و رشد سلولی نیز مهار گردیده، باکتری­های حساس غالباً لیز شده از بین می­روند.

 

فارماکوکینتیک:

سفالوسپورین­ها پس از جذب در اثر اندامها و بافتها به غلظت درمانی و یا حتی بیشتر می­رسند. سفالوسپورین­ها متعاقب تزریق داخل عضلانی و یا زیرجلدی به سرعت جذب شده، در سراسر بدن منتشر می­شوند و از آناجائیکه غلظت بالایی در خون ایجاد می­نمایند بنابراین در فاصله کوتاهی پس از مصرف در ادار، صفرا، مایع سینوویال مفاصل، قسمت­های خارجی و مشبک استخوان یافت می­شوند.

 

موارد مصرف:

سفتی فور در خارج و داخل بدن در مقابل استرپتوکوکوس زواپیدمیکوس که باکتری بیماریزای مهم مربوط به دستگاه تنفس و تناسلی اسب می­باشد موثر است. سفتی فور در درمان بیماریهای تنفسی گاو به خصوص مواردناشی از باکتریهای پاستورلا همولیتیکا، پاستورلا مولتوسیدا و هموفیلوس استفاده می­شود. همچنین در درمان عفونتهای دستگاه ادراری سگ­ها که توسط E.Coli و پرتئوس ایجاد شده نقش موثری داشته و از آن برای کنترل عفونت کلی باسیلوز در جوجه­های یک روزه استفاده می­شود. که البته می­بایست قبل از تجویز سفتی فور برای گله­های طیور میزان تأثیر آن از طریق آنتی بیو�%