کبوتران پاکستانی به چندین نوع تقسیم می شوند، که تعدادی در جنوب پاکستان  و تعدادی در شمال پاکستان (کشمیر) هستند. از نظر کیفیت پرش و زیبایی، کبوتران شمال پاکستان که در شهر کشمیر بیشتر می توان یافت کرد هستند.

شناخت چشم کبوتران یک علم است که در کبوتران پاکستانی بسیار حایز اهمیت است.

 قبلا من در مورد کبوتران بومی جنوب ایران،( بندرگناوه) توضیحاتی دادم، و در مورد یکی از کبوتران که بنام بمبویی بود کمی صحبت کردم و گفته بودم اهل بمبه ای هند است و در تحقیقات اخیرم متوجه شدم که یکی از انواع سفید های پاکستانی است که به علت هم مرز بودن با هند و بعد جدا شدن کشمیر از پاکستان و پیوستن به هند کبوتران کشمیر را کبوتران هندی می نامند. که شامل چند نژاد می شود.

اما کبوتران حال و حاضر پاکستان که دارای خصوصیات پرشی و همچنین هوش فوق العاده ای دارند

تعدادی از دوستان به دنبال کبوتران بالا گیر و پرشی هستند و من به تمام دوستان چه کسانی که با من تماس گرفته اند و چه کسانی که تماس نگرفته اند توصیه می کنم کبوتران پاکستانی از همه لحاض می توانند نیاز شما در پرش بر طرف کنند.

نکته: تمامی کبوتران پاکستانی پرشی نیستند و تنها چند نژاد هستند که مسابقه ای هستند.

۱ـ کله سبز پاکستانی: که اکثرا باید چشمان سفیدی داشته باشند، و اگر چشمانی خاکستر یا دودی داشته باشند چه بهتر.

 

۲ـ کله سیاه: که گاهی اوقات یک تیکه سیاه است و فقط زیر سینه چند پر سفید دارد، و دارای چشمانی سفید است.

 

۳ـ کله صابونی یا صابونی: که کبوتران بسیار زیبا هستند و اکثرا چشمانی سیاه یا دودی دارند، البته چشم سفید هم در میانشان است.

۴ـ شیخ سبز : جزو کبوترانی است که در رتبه بندی کبوتران پرشی همیشه سر بلند بوده و کمتر کبوتری از این نژاد پیدا می کنید که کمتر از ۵ ساعت بپرد. تفاوتی که با کبوتران دیگر دارد تنوع چشمای زیادی دارد. و بهترین نوع چشم در چشمان دودی تیره و سفید است.

 این از بهترین نوع کبوتر در گونه خودشه.(چشم سفید)

نکته: تمامی اسامی که به کبوتران نسبت داده شده اسم های محلی کبوتران است.

کبوتران سفید پاکستانی (بمبویی) جزو کبوترانی هستند که بسیار خوب و پرشی هستند 

کبوتران پاکستانی با رنگ چشمان دیگری هم هست ولی این نوعها از همه بهتر هستند راستی تا یادم نرفته بگم این چند نوعی که گفتم در پاکستان هم گران قیمت هستند. و در چند دهه اخیر جوری که در یکی از سایت های کبوتران پاکستانی گفته بود کشور های خارجی بیشترین خرید کبوتران مسابقه ای را داشته اند از جمله انگلستان و امریکا در اسیا هم قطروامارات،



 نژاد کبوترهای پاکستانی