LINCOMYCIN+SPECTIONOMYCIN

 دسته داروئی:

آنتی بیوتیک.

اشکال داروئی:

Solution for injection:

Lincomycin 50mg/ml+Spectinomycin 100mg/ml

Water Soluble Powder:

Lincomycin 33.3%Spectinomycin 66.7%

 مکانیسم اثر:

لینکومایسین از گروه آنتی بیوتیکهای لینکوز آمیدی می­باشد که خاصیت باکتریواستاتیکی دارد. این دارو به محل S50 ریبوزوم باکتریها متصل شده و سبب مهار ساخت پروتئین می­شد. محل اتصال این آنتی­بیوتیک به ریبوزوم در نزدیکی جایگاه اتصال کلرامفنیکل و اریترومایسین بوده و احتمالاً قسمتی از جایگاه برای اتصال این آنتی­بیوتیک­ها مشترک می­باشد که این موضوع می­تواند نمایانگر چگونگی اثر آنتاگونیستی بین لینکومایسین بوده و احتمالاً قسمتی از جایگاه برای اتصال این آنتی­بیوتیک­ها مشترک می­باشد که این موضوع می­تواند نمایانگر چگونگی اثر آنتاگونیستی بین لینکومایسین و اریترومایسین باشد و علت ایجاد مقاومت به این دارو ناشی از عدم توانایی اتصال این آنتی­بیوتیک به ریبوزوم می­باشد. اسپکتینومایسین از گروه آنتی­بیوتیکهای آمینوسیکلیتون می­باشد. این آنتی بیوتیک از طریق اتصال به محل S30 ریبوزوم باکتری مانع از سنتز پروتئین می­شود. تجزیه آزمایشگاهی نشانگر این است که مصرف توأم این دو آنتی بیوتیک تأثیری به مراتب بیشتر از مجموعه اثر آنها در حالت جداگانه به روی گونه­های مایکوپلاسما و باکتریها دارد.

 فارماکوکینتیک:

در تجویز خوراکی، لینکومایسین به راحتی و به سرعت از دستگاه گوارش حیوان جذب می­شود ولی این جذب کافی نمی­باشد. بخصوص در مصرف همزمان با غذ یا کائولن مقدار جذب گوارشی این آنتی­بیوتیک کاهش می­یابد. جذب لینکومایسین هنگام تزریق داخل عضلانی کامل است. در بیشتر حیوانات حداکثر سطح سرمی دارو از طریق خوراکی پس از 60 دقیقه و در تجویز داخل عضلانی پس از 6ـ4 ساعت به دست می­آید.

نیمه عمر دارو در تجویز خوراکی یا عضلانی 6ـ4 ساعت می­باشد. این آنتی­بیوتیک بطور وسیع در بدن منتشر می­شود و غلظت آن در اکثر بافت­ها از جمله استخوان­ها به میزان بالا و مناسب می­رسد. بیشترین غلظت در کبد و کلیه­ها میباشد در حالی که غلظت در مایع مغزی ـ نخاعی بسیار کم می­باشد. قسمتی از لینکومایسین در کبد متابولیزه می­شود ولی بیشتر آن از طریق صفرا، مدفوع و ادرار بدون تغییر دفع می­شود. در طیور 7 روز پس از مصرف خوراکی، این آنتی­بیوتیک به اشکال زیر از بدن حیوان دفع می­شود:

حدود 80 درصد لینکومایسین بدون تغییر، 10 درصد به صورت سولفوکساید لینکومایسن و 5 درصد به صورت –N متیل لینکومایسین.

در سگ نشان داده شده است که در مصرف خوراکی لینکومایسین، 77 درصد دارو از راه مدفوع و 14 درصد آن از طریق ادرار دفع می­شود. ولی تزریق عضلانی لینکومایسین مقدار دفع مدفوعی را به 38 درصد و مقدار دفع ادراری را به 49 درصد می­رساند.

 موارد مصرف:

این دارو برای درمان عفونت­های ناشی از میکروارگانیسم­های حساس به لینکومایسین و یا اسپکتیونومایسین (مانند گرم مثبت­هایی چون استافیلوکوک، استرپتوکوک­های بتاهمولیتیک و گونه­های مایکوپلاسما و برخی گرم منفی­ها) در گوساله شیرخوار، گوسفند و بز، مرغ و بوقلمون، سگ و گربه بکار می­رود.

گوسفند و بز: عفونت­های اولیه و ثانویه دستگاه تنفسی ناشی از مایکوپلاسما­ها  اجرام میکروبی حساس به لینکومایسین و اسپکتینومایسین، پنومونی و پلوروپنومونی واگیر و درمان عفونت سم (Foot rot) ناشی از باکتریوئیدس نودوزوس و آگالاکسی گوسفند.

مرغ و بوقلمون: پیشگیری و درمان مایکوپلاسموز یا عفونت مزمن تنفسی (CRD) و CRD COMPLEX همچنین برای درمان و برای طیور و عفونت­های استافیلوکوکی و بیماری آریزونا در جوجه و بوقلمون.

گوساله شیرخوار (قبل از شروع نشخوار): درمان عفونتهای تنفسی ـ گوارشی (پنوموآنتریت گوساله­های شیرخوار) ناشی از اجرام حساس به این دارو.

گربه: درمان عفونتهای ادراری و قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس، عفونتهای موضعی و عفونتهای ثانویه باکتریایی.

سگ: درمان عفونتهای تنفسی (مانند پنومونی، فارنژیت، لارنژیت و برونشیت)، پوستی، مجاری ادراری و تناسلی (مانند متریت و عفونت مثانه) و عفونتهای ثانویه.

 مقدار و روش مصرف:

محلول تزریفی:

گوسفند و بز: ml1 به ازاء هر 10 کیلوگرم وزن دام به صورت تزریق داخل عضلانی یکبار در روز به مدت 3 روز متوالی.

مرغ و بوقلمون: ml1/0 به ازاء هر 5/0 کیلوگرم وزن طیور، به صورت تزریق زیر جلدی یکبار در روز و به مدت 3 روز متوالی.

 گوساله شیرخوار: ml1 به ازاء هر 5 کیلوگرم وزن بدن، به صورت داخل عضلانی. درمان می­تواند به فواصل 24ـ12 ساعت و تا 12 روز ادامه یابد.

 پودر محلول در آب:

ـ برای پیشگیری CRD و CRD COMPLEX محتویات یک بسته (150 گرم) را در 200 لیتر آب آشامیدنی طیور حل کرده و برای 5ـ3 روز اول زندگی در اختیار جوجه­ها قرار داده شود. این مقدار دارو باید در سن 4 هفتگی و یا بعد از واکسیناسیون و بروز استرس به مدت 2ـ1 روز در اختیار جوجه­ها قرار گیرد.

ـ برای درمان CRD و CRD COMPLEX محتویات یک پاکت را در 200 لیتر آب آشامیدنی طیور حل نموده و به مدت 7ـ5 روز در اختیار جوجه­ها داده شود.

ـ برای درمان سینوویت عفونی طیور ناشی از M.Synoviae محتویات یک بست ار در 400 لیتر آب حل نموده و به مدت 5ـ3 روز در اختیار طیور داده شود.

 موارد منع مصرف:

ـ در حیوانات حساس به دارو استفاده شود.

ـ مصرف این دارو در تک سمی­ها ممکن است باعث بروز کولیت شود.

ـ مصرف خوراکی لینکومایسین در نشخوارکنندگان بالغ، خرگوش و خوکچه توصیه نمی­شود.

 تداخل داروئی:

ـ لینکومایسین با سولفات کانامایسین و نووبیوسین سدیم ناسازگار است.

ـ محلول هیدروکلراید لینکوماسین با بنزیل پنی­سیلین و فنی­توئین سدیم ایجاد رسوب می­کند.

ـ ماکرولیدها و کلرامفنیکل با لینکوزآمیدها اثر آنتاگونیسم دارند، بنابراین نباید به طور همزمان مصرف شوند.

ـ ماکرولیدها و کلرامفنیکل با لینکوزآمیدها اثر آنتاگونیسم دارند، بنابراین نباید به طور همزمان مصرف شوند.

ـ مصرف همزمان لینکوزآمیدهابا آمینوگلیکوزیدها، اسپکتینومایسین، مترونیدازول و تری متوپریم سولفامتوکسازل باعث افزایش اثر آنها می­شود.

 زمان پرهیز از مصرف:

ـ دامهای مداوا شده تا 14 روز پس از آخرین تزریق دارو نباید برای مصرف غذایی انسان کشتار شوند.

ـ شیر دامهای تحت درمان در طول درمان و تا 48 ساعت پس از آخرین تزریق دارو نباید به مصرف غذایی انسان برسد.

ـ در طیور: درمان می­بایستی 48 ساعت قبل از کشتار قطع شود. تخم مرغ­های تولیدی حداکثر تا 10 روز پس از آخرین  درمان نبایست مورد مصرف غذای انسان قرار گیرند.