درست مانند هر حیوان دیگر کبوتر فانتزی یا پرشی برای سالم ماندن و سلامت و تکثیر احتیاج به یک محیط پاک و تمیز دارد اکثر کبوتران شرایط واقعی خود را نشان نمیدهند و بیشتر مواقع با نگاه کردن به اونها نمیشود سلامت و یا بیماریهایشان را تشخیص داد اگر شما میخواهید کبوتر خود را در شرایط خوب و آماده نگاه دارید باید به نکاتی توجه کنید.

1) خلاصی از شر رطوبت
رطوبت اولین مرکز تجمع تولید و تکثیر انواع ویروس و باکتری در لانه و قفس کبوتر است شما باید اول مطمئن شوید که سقف مناسبی بالای سر کبوتر است که مانع از ورود آب باران و ... است و کبوتر را در محلی که مستعد رطوبت است نگه ندارید با نگه داشتن آنها در جای خشک انگل ها کمتر میتوانند به آنها بچسبند

2) تهویه مناسب
تهویه مناسب در محل نگهداری کبوتر تا حد زیادی سلامت پرنده را بهبود میبخشد مخصوصا عادت تنفس منظم برای کبوتران مسابقه و پرشی در آسمان ضروری است و ضروری است جلوی ورود ذرات و گرد و غبار را به محل زندگی کبوتر گرفت اگر تعداد زیادی کبوتر دارید حتما از دستگاه تهویه استفاده کنید زیرا هم محیط درجه مطلوبی پیدا میکند و هم اگر کبوتر بیماری در میان آنها باشد شانس بیمار شدن بقیه کمتر میشود.

3) 
فراهم کردن مواد غذایی وآب تمیز

درست مثل انسان کبوتر باید با آب و غذای تمیز تغذیه شود غذاهای مانده و آلوده تا حد زیادی میتوانند در دستگاه گوارش پرنده اثر بد گذاشته و غذای مانده و آلوده مولد باکتری و بیماری برای پرنده است مطمئن شوید غذای کبوتر شما سالم و با کیفیت باشد ظروف آب و غذای کبوتر را هم همیشه تمیز و ضد عفونی کنید.

4)ساییدن و پاک کردن مدفوع

موجودات زنده مانند کوکسیدیا ها و کرم ها بطور معمول در مدفوع کبوتر یافت میشود پس اگر دانه ای بر روی مدفوع کبوتر افتاده و کبوتر آن را بخورد این موجودات به کبوتر انتقال داده میشود و باعث بیماری آن میشود برای جلوگیری از این پدیده هر روز کف قفس و محل زندگی کبوتر را با کاردک تمیز کنید و آنرا در حد امکان شسیه و ضد عفونی کنید
.