آب تنی در کبوتر 




کبوتر از جمله پرندگان تمییز می باشد و علاقه ی زیادی به آب تنی دارند. علاقه ی کبوتر به استحمام به حدی است که در تمام فصل تابستان و پاییز و حتی زمستان، همین که هوا کمی مساعد شود، بی درنگ به آب تنی می پردازند. البته پس از هر استحمام باید ظروف آب تنی را خالی کرده، مجددا از آب تمیز پر نمود. زیرا هیچ بعید نیست که در ضمن آب تنی هوس نوشیدن آب کند. البته نشانه آب تنی کردن کبوتر ها وجود پرهای اضافی است که روی آب محفظه می ایستد. بنابراین باید ظروفی به منظور آب تنی در محوطه ی باز به تعداد کافی قرار داده شود که هر کبوتر بتواند هر روز به سهولت آب تنی کند. زیرا استحمام کبوتر در سلامتی پرنده موثر است و جانوران موذی را تیز از بدنش دفع می کند. یک یا دو ظرف مملو از آب به قطر 60 سانتی متر برای این منظور کافی است. 







پر ریزی در کبوتر 




در اغلب پرندگان، تعداد پرهای هر بال ده عدد است و هر پری که بیفتد از پشت محل آن پر جدیدی می روید و مدت 15 روز طول می کشد تا به اندازه ی پر سابق برسد. چنان چه از تعداد پرهای بال کاسته شود، پرنده توازن خود را به هنگام پرواز از دست می دهد، در حالی که اگر تعدادی از پرهای دم پرنده کم شود، به طور مستقیم اثری بر روی پرواز پرنده نخواهد گذاشت. پر ریزی کبوتر معمولا در اوایل فصل پاییز صورت می گیرد. 

چنان چه پرها برای جلوگیری از پرواز عمدا کنده شود، در این صورت 50 روز طول خواهد کشید تا دوباره پرها در آید. 



پیشنهاد می شود که کف جایگاه کبوترها با براده چوب و کاه که فاقد اجسام نوک تیز و برنده است پوشانده شود تا باعث اذیت و آزار کبوتر ها نشود.



دکتر احسان مقدس