calcio


کلسیم عامل مهم و اصلی در تشکیل استخوان و فرم گرفتن تخم قناری می باشد و از این رو بسیار ضروری می باشد . کلسیم در طول سال باید به قناری داده شود . نقص در نوک پرنده ناشی از کلسیم می باشد که در هنگام بلوغ پرنده مشاهده می شود. چنانچه رژیم غذایی پرنده فاقد کلسیم مورد نیاز باشد در هنگام تخم گذاری ، پوسته تخمها سفت نخواهد بود و لنبه خواهد شود و شکل آن نیز بد فرم می باشد. کمبود کلسیم موجب کج شدن استخوان پا و انگشتان پرنده میگردد.
مقدار مصرف:
15 قطره در 40 میلیگرم اب برای 15 روز قبل از تخمگذاری و در دیگر مواقع 4 تا 5 قطره در 40 میلیگرم آب به مدت 5 تا 7 روز استفاده شود.
__________________
Muda 



از این دارو زمانی که قناری تولک رفته است استفاده می شود. در بعضی مواقع که قناری بی موقع تولک می رود نشان دهنده وجود بیماری عفونی در آن است. در موقع تولک قناری نیاز زیادی به اسیدهای آمینه دارد. در این مواقع استفاده از این دارو موجب بهبود و کوتاه شدن دوره تولک پرنده می شود.
مقدار مصرف:
3 قطره در 40 میلی آب به مدت 15 روز استفاده شده سپس 5 روز به پرنده استراحت داده و مجددا 15 روز تکرار شود
__________________


...
اسپری ardap 



این اسپری از بین برنده شپش می باشد. برای اسپری کردن بهتر است از فاصله 30 سانتی انجام شود. باید مراقب بود که به غذای پرنده اسپری نشود. این اسپری به مدت 6 ماه قناریهای شما را در مقابل شپش محافظت می کند.
قبل از استفاده از آن باید به خوبی اسپری را تکان دهید. بعد از استفاده قناری را در هوای آزاد قرار دهید. از این اسپری در محل مرطوب و خیس استفاده نشود. استفاده زیاد از آن موجب بروز عوارض در پرنده می شود.
__________________
Bioserine 



این دارو که به قرص فشنگی مشهور است برای درمان اسهال و سرماخوردگی و ورم روده استفاده می شود.
مقدار مصرف:
روزی یکبار و در مواقعی که پرنده به شدت بیمار است هر 12 ساعت 1 بار استفاده شود . لازم به ذکر است که 4 تا 8 روز یکبار به قناری داده شود.
__________________
Nekton-b-komplex 



این دارو حاوی ویتامین b می باشد که برای رشد و تولید مثل پرنده و رفع ضعف عمومی آن بسیار مفید است.
در مواقعی که پرنده را جابجا می کنید یا در جای شلوغ و پر تردد قرار می دهید استفاده از این دارو موجب جذب کربنیت در بدن پرنده شده و تقویت اعصاب و آرامش آن را به همراه دارد. به خصوص در زمانیهایی که پرنده آرام و قرار ندارد و خود را به قفس می زند بهتر است از این دارو برای آن استفاده کنید. کمبود ویتامین b در بدن پرنده باعث می شود تا گردن پرنده به عقب برگردد. این بیماری را تنها با استفاده به موقع از داروی نکتون b میتوان درمان نمود. از این دارو میتوان برای پرندگانی که هنوز به بلوغ نرسیده اند نیز استفاده کرد.
مقدار مصرف:
1 پیمانه نکتون + 250 میلی آب
__________________
Nekton-q 



یک نوع مکمل غذایی است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین های a – e – k می باشد. آنتی بیوتیکها و سلفوماتیها اغلب ترکیب و تاثیر ویتامین را از طریق باکتریهای روده به تاخیر انداخته و موجب کمبود ویتامین در بدن پرنده می شود این دارو دیواره های سلولی بدن پرنده را تقویت کرده و متابولیسم سلولهای بدن را منظم کرده و از بافت سلولی محافظت می نماید. تعداد پادتن ها ( ماده ای است بر ضد میکروبهای زیان آور) را افزایش میدهد و تاثرات منفی آنتی بیوتیکها را در بدن خنثی می سازد.
موارد استفاده:
1- قناری که استرس دارد
2- بعد از استفاده آنتی بیوتیک برای قناری مریض
3- خون سازی در بدن پرنده
4- تامین ویتامین k 
5- افزایش مقاومت بدن پرنده در هنگام بیماری
6- زمانی که به پرنده آنتی بیوتیک می دهید موجب خونریزی در عضلات شکم و روده می شود و باید سعی کرد تا جایی که ممکن است از آنتی بیوتیکها استفاده ننمود. این دارو اینگونه خونریزیها را برطرف می کند
7- به پرنده ای که مبتلا به بیماری واگیردار است و ضمن آن باید آن را از دیگر پرندگان جدا نمود

مقدار مصرف:
1 پیمانه در 4/1 لیتر آب
__________________
Quiko-adec 



اثر این ویتامین سریع می باشد. این ویتامین برای قناری مفید می باشد زمانی که پرنده ضعیف می شود به قناری از این ویتامین باید داده شود. فرم بدن قناری را تغییر می دهد . برای استخوان پرنده بسیار مفید می باشد. این ویتامین را در هنگام جفت گیری میتوان به قناری داد.
مقدار مصرف:
3 بار در هفته هر بار یک قاشق چایخوری در 1 لیتر آب داده شود.
__________________


...
Ropa-b 



ضد باکتری و ضد قارچ و ضد انگل
جهت پیشگیری از دستور زیر استفاده کنید:
نیم پیمانه + 1 کیلو گرم غذای نرم پرنده به مدت 5 روز داده شود . 2 روز استراحت و 5 روز دیگر تکرار شود. از این دارو باید در طی سال استفاده نمایید.
مقدار مصرف:
1 پیمانه + 1 کیلو گرم غذای نرم به مدت 5 روز داده شود سپس 2 روز استراحت و مجددا 5 روز دیگر تکرار شود
__________________
B-complex 



این دارو شامل ویتامینهای زیر می باشد:
ویتامین ب 1 :مفید برای درمان ناراحتیهای کبد و بیماریهای داخلی
ویتامین ب 2 : مفید برای درمان بیماریها و عفونتهای داخلی و مشکلات پوستی و ضعف عمومی
ویتامین ب 3 : مفید برای آرامش پرنده
ویتامین ب 5 : تقویت کننده سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماریها
ویتامین ب 6 : افزایش دهنده تولید گلبول قرمز خون و تقویت کننده سیستم عصبی پرنده
ویتامین ب 8 : مفید برای بهبود عملکرد کبد بعد از مصرف آنتی بیوتیک
ویتامین ب 12 : مفید برای عملکرد بهتر گلبولهای در حال رشد ، ناراحتی کبدی مزمن و حرکت دادن چربی جگر و ایجاد تعادل در پرنده ، دفع سموم از بدن پرنده و کمک به رشد بهتر قناری و جنین
کمبود ویتامین ب موجب اختلال در سیستم عصبی پرنده می شود و در بعضی مواقع پرنده قادر نخواهد بود تا بر روی چوب قفس بایستد و گوشه گیر می شود. همچنین کمبود آن در هنگام تخم گذاری موجب کاهش تعداد تخم شده و جوجه ها نیز ضعیف خواهند بود.
مقدار مصرف:
4 قطره در 40 میلی گرم آب و به مدت 5 تا 10 روز استفاده شود .
__________________
Gentamicina 



این دارو بسیاری از بیماریهای عفونتی که در جگر و قلب و سنگدان پرنده بوجود می آید را درمان می کند. جنتامایسین اولین انتخاب در بین آنتی بیوتیکها می باشد. همچنین برای درمان سالمونلا استفاده می شود.
اگر مدفوع قناری سفید همراه با ادرار بود بدانید از جمله عفونتها است که از طریق جنتامایسین درمان می شود. حتی اگر تشخیص دادید که جوجه های داخل لانه مبتلا به بیماری اسهال و سالمونلا هستند میتوانید از این دارو برای درمان این عارضه استفاده کنید.
مقدار مصرف:
4 قطره در 40 میلی به مدت 3 تا 5 روز متوالی.
در مواقعی که حیوان نمیتواند دارو را مصرف کند میتوانید مخلوط شده دارو و آب را به طور مستقیم داخل دهان قناری بریزید.
__________________
Vermicida 



نوعی انگل بنام نمادتودسک وجود دارد که تخم آن از طریق آب یا غذا از محیط جذب بدن پرنده شده و در دستگاه گوارشی پرنده جایگزین میگردد و موجب خارش در مقعد پرنده می شود. در چنین مواقعی از این دارو برای درمان و برطرف شدن این انگل از بدن پرنده استفاده می شود.
مقدار مصرف:
2 قطره در 40 میلی آب یک مرتبه به پرنده داده شود . این میزان به هیچ عنوان نباید اضافه شود. در مواقعی که با یک مرتبه استفاده از این دارو بیماری درمان نشد میتوان به مدت 2 تا 3 هفته تکرار کنید.
__________________
Bactazol 



از این دارو به منظور پیشگیری ، ضد عفونی کردن و نابود کردن حیوانات میکروسکوپی استفاده می شود. از داروی باکتازول در زمان جوجه کشی استفاده می شود . پس از آن که از باکتازول در ظروف غذا و آب و قفس پرنده استفاده شد میتوان پس از خشک شدن ، آنها را مورد استفاده قرار داد.
موارد استفاده باکتازول:
در عفونتهای روده ای و گوارشی ، بیماریهای قارچی ، کشتن شپش و مگس و کنه قناری و از بین بردن بوی عفونت.
مقدار مصرف:
یکبار در هفته به منظور پیشگیری و بعد از شتشوی قفس به منظور ضد عفونی کردن آن. در مکانهایی که شپش وجود دارد میتوان 3 بار در هفته نیز استفاده نمود.
__________________
Lutricyline 



این دارو برای درمان بیماریهای تنفسی و تیفوس و همچنین اسهال عفونی و مشکلات تناسلی در پرنده استفاده می شود.
مقدار مصرف:
10 گرم در 1 کیلوگرم دانه
1 لیتر آب + 5 گرم به مدت 3 الی 5 روز 
__________________
Nekton-e 



این ماده تاثیر بسیار مهمی بر سوخت و ساز بدن داشته و تثبیت کننده ویتامین های بدن می باشد. همچنین تاثیر بسیار زیادی بر هورمون های جنسی و تقویت نطفه پرنده دارد. این دارو را باید همراه با نکتون s قبل و بعد از دوران جفت گیری به پرنده بدهیم. لازم به ذکر است تغییر در میزان مصرف آن و افزایش آن تاثیر منفی دارد.
مقدار مصرف:
سه هفته قبل از تخم گذاری 1 قاشق نکتون e + 1 قاشق نکتون s + 4/1 لیتر آب هر ماه یک بار در حالت عادی
طریقه مصرف ویتامین e :
1 پیمانه ویتامین e + 4/1 لیتر آب
ترکیبات ویتامین e شامل استات نوکرفرول ، دلسدورلینرین ، آرجی شفین
__________________
Quikon-spirulina * داروی سبز 



داروی سبز:
این دارو مکملی است با شهرت فراوان در جهان این ماده به علت ارزش بالای مواد تشکیل دهنده آن شهرت بسیار دارد. این ماده حاوی پروتئینها و کربو هیدراتها و مواد معدنی مختلف می باشد ویژگی مهم این دارو این است که ترکیبات اجزاء سازنده آن توانایی کار هم زمان را دارد. این دارو مقاومت پرنده را افزایش و علائم بیماری و کمبود در بدن پرنده را کاهش میدهد و نیز سیستم ایمنی پرنده را تقویت می کند و تعادل طبیعی روده (امعا و احشا) را تقویت می نمایید و ساختار پر را بهبود می بخشد این دارو به ویژه در دوران جوجه کشی بسیار مفید می باشد.
موارد مصرف:
1- برای روده و سیستم دفاعی بدن پرنده
2- برای رنگ پرنده و پر رنگ کردن
3- ریزش پر را از بین می برد
4- به همه نوع قناری میتوان از این دارو داد
5- زمان جوجه کشی برای جوجه مفید و مقاوم می باشد
6- روزی یک بار هم میتوان استفاده کرد
مقدار مصرف:
5 گرم + 1 کیلوگرم غذای نرم پرنده
__________________
Quikon-badesalz 



از این شامپو برای تمام فصول سال میتوان استفاده کرد. استفاده از این ماده باعث می شود که زمان پرریزی کوتاه شود. این شامپو برای بهتر در آمدن پر بسیار مفید می باشد و همچنین گرد و غبار را از روی پر قناری پاک می سازد
مقدار مصرف:
1 قاشق جایخوری + 1 تا 2 لیتر آب
__________________


...
...
Anti-stress 



حمل و جابجایی پرنده از جایی به جایی دیگر باعث بروز عارضه ای به نام استرس در آن میگردد. در این حالت میکروبها در بدن پرنده فعال می شوند. استرس مکانیسم فیزیکی بدن پرنده را در برمیگیرد. فرار یا حمله از جمله نشانه های فیزیکی آن می باشد. در این حالت قلب ، ریه و مغز پرنده تحت تاثیر استرس قرار گرفته و هورمون آدرنالین در بدن پرنده ترشح می شود و این هورمون موجب کاهش سیستم دفاعی بدن آن میگردد و پرنده ضعیف شده و به راحتی بیمار می شود.
بعضی از مواقعی که قناری استرس دارد عبارتند از: تهاجم حیوانات زیاد ، قرار گرفتن پرنده در یک قفس جدید ، جابجایی قناری به مکانی دیگر ، جدا شدن قناری از جفت خود ، تنها بودن قناری ، قرار گرفتن یک قناری دیگر در قفس پرنده ، سر و صدای زیاد ، کم و زیاد شدن نور اتاق قناری ، استراحت کم ، کم و زیاد شدن دمای اتاق ، عدم نظافت در محل نگهداری پرنده ، رژیم غذایی نامناسب ، وجود شپش در بدن پرنده و گرفته قناری.
مقدار مصرف:
4 تا 5 قطره در 40 میلی گرم آب . چنانچه قناری از استرس زیادی رنج می برد باید 8 تا 10 قطره در 40 میلی گرم آب استفاده شود.
__________________
Cria 



عفونتهای روده ای در تمام مواقع در زندگی پرندگان مشاهده می شود کما اینکه همین عفونتها میتواند خطر جدی برای بزرگ شدن جوجه ها باشد . آزمایشها نشان داده که مصرف صحیح آنتی بیوتیکها در زمان بزرگ شدن جوجه ها میتواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از بیماریهای عفونی و روده ای داشته باشد.
انتقال بیماری یا ویروس سالمونلا در تمام حیوانات می باشد. این باکتریها همیشه همراه حیوانات هستند ولی وقتی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف شود همراه با تغییر آب و هوا و رژیم غذایی نامناسب و کمبود مایعات و یا انتقال ویروس از طریق والدین به جوجه ها در بدن آنها فعال می شوند. مدفوع سبز رنگ نشان دهنده ویروس سالمونلا و مدفوع سفید و آبکی نشان دهند بیماری روده ای یا ورم روده در پرنده است.
مقدار مصرف:
لازم به ذکر است که این دارو باید از بدو تولد جوجه استفاده شود.
ابتدا تا روز 15 تا 20 روزگی تولد مقدار 5 تا 6 تا 10 گرم در 1 کیلوگرم غذای نرم یا دانه یا آب
قناری بالغ: برای حیوانات بالغ برای جلوگیری و درمان 5 تا 10 گرم در 1 لیتر آب به مدت 5 تا 6 روز
__________________
Total 



این دارو شامل مجموعه ای از ویتامینها و اسیدهای آمینه میباشد که عبارتند از : K3-C-B3-B2-B1-E-D3-A1 .
هنگامی که به پرنده آنتی بیوتیک میدهید به شما پیشنهاد می شود از این دارو نیز استفاده کنید. از این دارو میتوانید در غذای جوجه و یا محلول در آب استفاده کنید آن هم 5 روز متوالی یا 2 هفته در ماه.
مقدار مصرف:
چنانچه میخواهید آن را در غذای تخم مرغی استفاده کنید ، 16 قطره از این دارو را در 10 گرم غذای تخم مرغی مخلوط کنید.
برای استفاده از این دارو در آب به این ترتیب عمل کنید: 8 قطره در 40 میلی آب . برای قناریهایی که میخواهید به صورت متوالی استفاده نمایید 1 تا 2 قطره در 40 میلی آب در هر روز استفاده شود.
برای استفاده از این دارو در مرغ عشق 1 تا 6 قطره در 40 میلی آب استفاده شود.
__________________
Antibiotico 



بیماری crd در پرنده موجب بروز بیماری میکروبی و عفونی می شود. این بیماری موجب ضعیف شدن پرنده و بروز بیماری عفونی میگردد. همچنین استرس نیز باعث این بیماری می شود.
این بیماری قادر به انتقال از طریق والدین به جوجه می باشد. حتی جوجه پرنده مبتلا نیز میتواند این بیماری را منتقل کند. این بیماری از طریق هوا و کمپرس کردن و حتی از طریق انسان به پرنده منتقل می شود. این دارو در خود عصاره ای به نام آریتومایسین دارد که میتواند بیماری crd را بهبود بخشد.
مقدار مصرف:
5 قطره در 40 میلی لیتر آب و به مدت 5 روز متوالی استفاده شود. لازم به ذکر است که از این دارو به منظور پیشگیری سه روز در یکماه به پرنده داده می شود. برای پرندگانی که قادر به استفاده از این دارو در آب نمی باشند میتوان 2 تا 3 قطره در روز داخل دهان پرنده بچکانید.
__________________
K-3 



این دارو برای درمان بیماریهای روده ، یبوست و اسهال و سرماخوردگی استفاده می شود
مقدار مصرف:
5 میلی در 30 میلی لیتر آب مخلوط شده و به پرنده بیمار دهید به مدت 3 روز متوالی. چنانچه در پرنده بیمار بهبودی حاصل نشد میتوانید ادامه درمان را تا 8 روز ادامه دهید. چنانچه پرنده به شدت بیمار است در روزهای اول و دوم بهتر است 1 قطره از این دارو را مستقیم در دهان پرنده بچکانید.
یک قاشق چای خوری = 3 میلی لیتر
__________________