برای از بین بردن حشرات موزی که در میان پرهای کبوتران دیده می شود بنده تا به امروز از مخلوط کردن سرکه در آب برای ابتنی استفاده کرده ام که علاوه بر از بین بردن حشرات بسیار موثر بوده باعث تمیزی و شفاف شدن پرها نیز میشود .سرکه با داشتن اسید سولفریک بسیار کم بخودی خود در غالب یک سم برای از بین بردن حشرات و قارچها مورد استفاده قرار می گیرد.غافل نشویم که قیمت یک گالن کوچک سرکه 3000تومان می باشد و ارزش مادی چندانی ندارد.مقدار مصرف در یک تشت اب تنی 1لیتر بسیار عالی می باشد که عمل ضد عفونی را بنحو احسن انجام می دهد.

عرفی پودر (پروپوکسور0/01)ضد انگل های خارجی

پروپوکسور %1
ضد انگل خارجی (از گروه کارباماتها  previousمکانیزم اثر)propoxur_resi 
کارباماتها نیز مانند ترکیبات ارگانو فسفره، از طریق مهار فعالیت آنزیم کولین استراز و در نتیجه تجمع استیل کولین مؤثر واقع میشوند. این سم بصورت تماسی و گوارشی عمل مینماید.
previousموارد مصرف:
کنترل انگلهای جلدی طیور حیوانات اهلی و خانگی بخصوص سگ و گربه.
previousمیزان و طریقه مصرف:
پودر را به مقدار کم روی تمام سطح بدن بپاشید، سپس در جهت خلاف موها یا پرها تا رسیدن پودر به سطح پوست مالش دهید. درمان نسبت به شدت هجوم انگلهای جلدی و میزان پودرپاشی 1 تا 2 بار در هفته تکرار شود. برای جلوگیری از آلودگی مجدد، همزمان محل نگهداری حیوانات را نیز پودرپاشی کنیدبرای درمان مؤثر پودر را روی سطوح آهکی و قلیایی نپاشید.
*بسیار موثر در از بین بردن انگل های جلدی همچون کنه و جرب و شپشک ها وهمچنین پشه سگی که بسیار زیاد در بهداشت کبوتران تاثیر دارند خود من هفته ای یک یار جوجه های که از 5روز بیشترسن دارند را اغشته به این پودر می کنم که اگر پست های مربوط به انگل های خارجی رامطالعه کرده باشید متوجه حسن این کار می شوید

کنه ها (Lice)
کنه ها به علت فقدان بهداشت تکثیر می یابند . کنه بر روی بدن کبوتر تغذیه می کند و باعث ایجاد حساسیت و هیجان و بی قراری در پرنده شده و به شکل ظاهری پرنده آسیب می رساند. دوره کامل زندگی کنه بر روی پر و بال پرنده حدود 3 هفته طول می کشد.
دو گونه از کنه ها در کبوترها دیده شده اند. گونه اول آرگوس پرسیکوس (
Argus persicus) است که علاوه بر کبوترها در پرندگانی مانند غاز و اردک نیز مشاهده شده و گونه دوم آرگوس رفلیکسوس (Args reflexus) است که بیشتر در کبوترها مشاهده شده است. این کنه ها شب ها خون کبوترها را می مکند و روزها در میان درز و شکاف جایگاه کبوترها مخفی می شوند و به همین علت به ندرت بر روی بدن کبوترها مشاهده می شوند.
این کنه ها ممکن است برخی از بیماری های باکتریایی یا ویروسی یا انگلی را نیز به کبوترها منتقل نمایند. علاوه بر آن باعث کم خونی ، لاغری ، ضعف و کاهش رشد در کبوترها نیز می شوند.
پیشگیری:
- در صورت مشاهده بیماری ابتدا تمامی کبوترها را از جایگاه خارج کرده و محل را با حشره کش ها مثل نگوون سم پاشی کنید و آنقدر صبر کنید تا محلول ضد عفونی کننده به طور کامل خشک شود. هفته ای یک بار و تا چند هفته این کار را ادامه دهید.
- تمامی شکاف ها و درزهای جایگاه را کاملا مسدود کنید
- لوازم و وسایل موجود در جایگاه را خارج کرده و ضد عفونی نماید.


جرب (Mites
جرب های بسیار کوچک و غیر بیماری زا می توانند کبوترها را آلوده کنند و در صورتی که تعدادشان زیاد باشد ممکن است باعث ایجاد حساسیت و هیجان در کبوتر شوند. بعضی از گونه های جرب ها گاهی اوقات باعث شکسته شدن پرها در محل بالاتر از پوست می گردنند. این نوع از جرب می تواند پرها را آلوده کرده و موجب کاهش پر در کبوتر شود. برخی از جرب های قرمز خون خوار موجب ایجاد مشکل در لانه های کبوتر ها می شوند. نوع دیگری از جرب ها نیز وجود دارند که بر روی بدن پرنده تولید مثل نمی کنند ولی در شکاف ها و درزها تولید مثل کرده و فقط در هنگام شب بیرون می آیند برخی هم به پوست پاها و ساق پای پرنده می چسبند. اکثر گونه های جرب ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده اند و لی برخی از آنها میکروسکوپی می باشند
درمان:
می توان از برم سایکلین (
Bromcyclen) به صورت اسپری و یا به شکل پاشیدن پودر بر روی پرنده استفاده کرد. برای جرب های قرمز نیز می توان از محلول Malathion در مناطق آلوده بدن مانند سطح جلدی بدن و محل شکستگی پرها استفاده کرد.

مگس کبوتر (Pieon Fly)
نوعی مگس خون خوار با نام علمی 
Pseudolynchia Canariensis است . مگس کوچک و خاکستری رنگ است که به سرعت در بین پرهای کبوترها حرکت می کند و چنانچه آلودگی به آن زیاد باشد باعث مرگ و میر جوجه های کبوترها می شود. این مگس ممکن است بیماری مالاریای کبوتر را نیز منتقل کند.
درمان و پیشگیری:
باید جایگاه کبوترها را هر سه هفته یکبار با سم نگوون سم پاشی کرد. برای از بین بردن مگس در جوجه کبوترها می توان از همین سم استفاده
کرد.