لوامیزول یکی از داروهای ضد انگلی رایج در حیوانات اهلی می باشد . این دارو بر خلاف برخی از داروهای ضد انگلی که حاشیه سلامتی دارویی بالایی دارند ، به واسطه نزدیک بودن دز درمانی به دز توکسیک آن ، خطر مسمومیت در این دارو در صورت عدم توجه دقیق به دز دارو و وزن حیوان می تواند مسمومیت دارویی را به دنبال داشته باشد . لوامیزول دارویی است که اثرات استیل کولین استراز ممیتیک دارد ، استیل کولین استراز آنزیمی است که باعث هیدرولیز استیل کولین می شود . لوامیزول سبب دپلاریزاسیون گانگلیون ها و سلول های عصبی انگل ها می شود . همچنین این دارو باعث تداخل در متابولیسم کربوهیدرات ( به عنوان منبع انرژی ) در کرم ها می گردد . یک الی 3 ساعت بعد از تجویز لوامیزول کرم ها دچار فلجی و نهایتا مرگ انگلی شده و دفع می شوند .

سمیت حاد و تحمل لوامیزول : - در گاو دز 24-40 میلی گرم /کیلوگرم ( دز معمول در گاو 8 میلی گرم / کیلوگرم است ) باعث افزایش ریزش بزاق می شود . در گوساله ها forr که دچار آسیب های کلیوی هستند ، لوامیزول به شدت سمی است . - در بز ها دز خوراکی به میزان 35 میلی گرم/ کیلوگرم سمیت گذرایی بعد از 30 دقیقه از تجویز لوامیزول دیده می شود .علایم مسمومیت شامل ریزش اشک ، میوزیس( انقباض مردمک ) ، سکسکه و افزایش فعالیت دام می باشد . - در اسب حاشیه امنیت دارو خیلی کم است ! - در سگ و گربه 4 برابر دز درمانی باعث مرگ حیوان می شود . - در پرندگان دز توکسیک به صورت زیر جلدی 40 میلی گرم /کیلوگرم است . برخی از پرندگان مثل کبوتر ها و لک لک ها و طوطی های کوچک دراز دم تحمل خوبی به لوامیزول دارند . ماکیان لوامیزول را به خوبی تحمل می کنند به طوریکه دز سمی و مرگ و میر در دز 480 میلی گرم / کیلوگرم دیده می شود .

علایم مسمومیت با لوامیزول : - عموما : بی قراری - گوارشی : افزایش بزاق ، تهوع و استفراغ ، کولیک و اسهال - قلب و عروق : برادی کاردی و کولاپس - تنفسی : دیس پنه و تاکی پنه - علایم عصبی : میوزیس ، اسپاسم ، کرامپ ( انقباض عضلانی ) ، لرزش ، بی حالی در بسیاری از موارد مرگ بعد از یک ساعت از تجویز نا بجای دارو به واسطه نارسایی تنفسی اتفاق می افتد . به طورکلی علایم مسمومیت با لوامیزول به سرعت ( 5 تا 15 دقیقه پس از تجویز ) دیده می شود و رفع مسمومیت نیز سریعا بروز می کند ( 1 تا 6 ساعت بعد از مسمومیت ) آزمایشات پاتولوژیک پس از مرگ شامل : اینفیلتراسیون نوتروفیلی در پارانشیم ریه ، آنتریت ، دژنراسیون حاد کبدی ، نکروز بافتی ، و خونریزی ساب اپی کارتیک و تالامیک می باشد .

موارد احتیاط در مصرف لوامیزول : - بدنبال تزریق زیر جلدی لوامیزول تورم درناکی در محل تزریق ایجاد می شود که معمولا بعد 2 هفته برطرف می شود . - بسیاری از عوارض لوامیزول شامل اسهال و استفراغ بخصوص در سگ و گربه و خوک می باشد . - در سگ ها بدنبال درمان عفونت های (Angiostrongylus vasorum ( کرم قلبی فرانسوی ) با لوامیزول احتمال بروز شوک آنافیلاکسی به علت آزاد سازی آلرژن های ناشی از مرگ انگل وجود دارد . - عوارض پوستی در سگ شامل : اریتم مولتی فرم ، نکروز اپیدرمال که بدنبال مصرف لوامیزول گزارش شده است . - در گاو بدنبال استفاده pour –on از لوامیزول ، حساسیت به نور گزارش شده است . - گزارشاتی مبنی بر استفاده همزمان لوامیزول و کلرامفنیکل وجود دارد . - لوامیزول باعث افزایش اثرات برخی از داروهای افزاینده فشار خون مثل نوآدرنالین ، آنژیوتانسین ، و استیل کولین می شود . - لوامیزول نباید با داروهای دپولاریزه کننده پاراسمپاتومیمتیک مثل ارگانوفسفره ها ، کاربامات ، مورانتل ، پیرانتل ،و نئوستیگمین استفاده شود . - لوامیزول نبایستی با داروهایی که اثرات نیکوتینیک دارند (مثل مورانتل ،پیرانتل ، دی اتیل کاربازین ) استفاده شود زیرا باعث افزایش دز توکسیک لوامیزول می شود . - لوامیزول باعث کاهش اثرات فنیل بوتازون می گردد . - لوامیزول نبایستی به همراه نئومایسین ، تتراسیکلین و سولفانامید ها اختلاط شود - حیوانات مریض و ضعیف نبایستی با لوامیزول درمان شوند . - لوامیزول نباید بعد از واکسیناسیون ، اخته و شاخ سوزی استفاده گردد .

آنتی دت و درمان مسمومیت با لوامیزول : - آنتی دت اختصاصی برای مسمومیت با لوامیزول وجود ندارد . - آنتاگونیست های نیکوتینی ، آنتی کولینرژیک ها ، آنتی آلفا آدرنرژیک ها سودمند هستند . - آتروپین می تواند برای علایم CNS و علایم پاراسمپاتیکی مفید باشد . با این حال آتروپین به تنهایی نمی تواند جلوی مرگ و میر مسمومیت با لوامیزول را بگیرد . - درمان حمایتی جزو اصول اصلی درمان می باشد . - از انجایی که مسمومیت حاد با دیسترس تنفسی همراه است لذا تنفس مصنوعی و اکسیژن تراپی بسیار حیاتی است . - بدنیبال مسمومیت خوراکی با این دارو لاواژ معده ای و روده ای بسیار توصیه می شود . استفاده از زغال فعال جهت این کار مهم است . - -