انروفلوکساسین 10%

  دسته داروئی:

آنتی بیوتیک از گروه فلوروکینولون ها

 

ترکیب:

هر میلی لیتر حاوی 100 میلی گرم ماده موثره انرو فلوکساسین می باشد .

 فارماکولوژی :

انروفلوکساسین یک ترکیب فلوروکینولون می باشد که از طریق مهار غیرقابل برگشت آنزیم ژیراز (تیپII توپرایزومراز) باعث ممانعت از همانندسازی و در نتیجه مرگ میکروارگانیسم ها می گردد(اثر باکتریسیدال دارو) . به علت مکانیسم عمل اختصاصی انروفلوکساسین، هیچگونه مقاومت میکروبی برعلیه آن و همزمان با سایر ترکیبات ضدباکتری دیگر مشاهده نمی شود. بنابراین،این محصول بر میکروارگانیسم هایی که نسبت به آنتی بیوتیکهای بتالاکتام،تتراسایکلین ها و آمینوگلیکوزیدها و ماکرولیدها مقاوم هستند نیز موثر است. انروفلوکساسین بر روی طیف وسیعی از میکروارگانیسم های گرم منفی مانند اشریشیاکلی گونه های سالمونلا و کلبسیلا،سودوموناس ائروژنوزا، سراتیا مارسنسس، گونه های پروتئوس، یرسینیا،هموفیلوس سومنوس، ویبریوهمولیتیکوس، پاستورلا مولتوسیدا و پاستورلا همولیتیکا ، اکتینوباسیلوس بروسلاکانیس،بردتلابرونشیسپتیکا، موراکسلابویس و سویه های کمپیلوباکتر و میکروارگانیسم های گرم مثبت مانند: سویه های استافیلوکوک ، سویه های استرپتوکوک،کورینه باکتریوم پیوژنز،باسیلوس سرئوس، کلستریدیوم پرفرژنس و همچنین گونه های مایکوپلاسما گالی سپتیکوم، مایکوپلاسماسینوویه، مایکوپلاسمامله اگریدیس مقاوم به تایلوزین و تیامولین موثر می باشد . همچنین انروفلوکساسین دارای تاثیر کمی بر روی ارگانیسم های بی هوازی بوده و در درمان عفونت های ناشی از آن کمتر مصرف می شود .

نیم تا دو ساعت پس از تزریق مقدار انروفلوکساسین در سرم خون به حداکثر میزان خود می رسد و پس از یکبار مصرف غلظت این دارو تا 24 ساعت در محدوده درمان باقی می ماند . دفع از بدن از طریق مکانیسم های کلیوی بدون تغییر و غیر کلیوی (صفرا) با تبدیل به سیپروفلوکساسین می باشد.

 

موارد مصرف :

انروفان در درمان عفونت های ادراری ،تنفسی ، گوارشی، پوستی چه به صورت عفونت منفرد و چه مخلوط استفاده می شود . ایشتر جهت درمان عفونت های گوارشی مانند سالمونلوز،کلی باسیلوز و پاستورلوز و عفونت های ریوی و مجاری تنفسی مثل پلوروپنومونی، برونکوپنومونی و عفونت های مایکوپلاسمایی استفاده می شود.

مقدار و طریقه مصرف:

بصورت تزریق داخل عضلانی و زیر جلدی, 1ml برای 20 تا 40 کیلوگرم وزن بدن بمدت 3 تا 5 روز.


عوارض جانبی :

تزریق زیر جلدی میتواند یک واکنش بافتی موضعی زود گذر بدون درد ایجاد کند که این عوارض همچنین میتواند شامل تهوع و استفراغ و اسهال نیز باشد که با قطع تجویز این دارو از بین خواهد رفت.

 

احتیاط :

در صورت استفاده همزمان این دارو و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی امکان ایجاد تشنج وجود دارد.

گروه کینولون در حیواناتی که مشکوک به اختلالات کلیوی و اختلالات سیستم عصبی مرکزی میباشند , با احتیاط مصرف شود.

از تماس مستقیم دارو با پوست و مخاطات چشم جلوگیری شود. در صورت تماس موضع با آب و صابون شسته شود. در صورت ادامه تحریک موضع فورا به پزشک مراجعه شود.

 

شرایط نگهداری :

در جای خشک و دمای 15 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود .

دور از نور آفتاب نگهداری شود

 

از یخ زدگی محصول جلوگیری شود.

انروفلوکساسین 5%

   دسته داروئی :آنتی بیوتیک       

 

ترکیب :

هر میلی لیتر حاوی 50 میلی گرم ماده موثره انرو فلوکساسین می باشد .

 

فارماکولوژی :

انرو فلوکساسین یک ترکیب فلوروکینولون می باشد که از طریق مهار غیر قابل برگشت آنزیم ژیراز در باکتری باعث ممانعت از همانند سازی و در نتیجه مرگ میکروارگانیسم می گردد . به همین دلیل انروفلوکساسین یک ترکیب باکتریوساید می باشد . انروفان دارای طیف اثر وسیعی بوده و برعلیه میکروارگانیسم های گرم منفی , گرم مثبت و مایکوپلاسما موثر می باشد. 

موارد مصرف :

انروفــان در کلیـه عفونتهـای نـاشی از میکروبهای گـرم منفی، گـرم مثبت و مـایکوپلاسمــا مانند:

 Staphylococcus Spp. , E.coli , Mycoplasma Spp. , Haemophilus Spp. , Bordotella Spp. , Salmonella Spp. , Pasteurella Spp. ,Streptococcus Spp. , موثر می باشد .

انروفان 5 در درمان عفونتهای ادراری ، تنفسی ، گوارشی ، پوستی چه به صورت عفونت منفرد ، چه مخلوط ( عفونت های ثانویه بعداز عفونتهای ویروسی ) استفاده می شود . انروفان بیشتر جهت درمان عفونتهای گوارشی مانند سالمونلوز ، کلی باسیلوز، عفونتهای تنفسی ، برونکوپنومونی و عفونتهای مایکوپلاسمایی استفاده می شود .

 

 

 

 

تداخل داروئی :

به علت اثر آنتاگونیستی این دارو نباید همراه کلرامفنیکل ، ماکرولیدها و تتراسایکلین ها مصرف شود .

 

احتیاط :

کلیه شرایط تزریق درحین تزریق باید رعایت شود .  

دور از دسترس اطفال نگهداری شود .

 

درصورت استفاده همزمان این دارو و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی امکان ایجاد تشنج وجود دارد .

 

شرایط نگهداری :

در محل خشک و در دمای  oCو 25- 15 ) و دور از نور نگهداری شود .

از یخ زدگی محصول جلوگیری شود.

 

البته در این روش درمان این دارو محلول میباشد ولی پودر این دارو را یک گرم در لیتر استفاده میکنند.